Top

Čím si osladit život

Kromě průmyslově vyráběného bílého řepného cukru existuje v současné době na trhu nepřeberné množství možností, jak si „osladit život“. A mám pro vás dobrou zprávu – jde to i zdravě(ji)!

Ovoce

Ovoce je sladké od přírody, obsahuje navíc řadu prospěšných látek  – mikroživiny, antioxidanty a další, a také vlákninu, která se stará o pozvolné uvolňování cukru do krve.

Sušené ovoce

Sušení je nejpřirozenější způsob konzervace. Velmi vděčným sladidlem jsou v našich oblastech tradiční křížaly z hrušek a jablek a sušené švestky, rozinky, meruňky (vařené či mixované). Skvěle se dají použít také datle, mají vysoký obsah cukrů a výraznou sladivost. Ze sušeného ovoce si můžete připravit i domácí „sirup“ – jednoduše rozmixujte sušené ovoce s určitým množstvím vody podle požadované konzistence. Sušené ovoce kupujte vždy nesířené a v bio kvalitě!

Ovocné šťávy a koncentráty (mošty, sirupy)

Při použití technologie bez chemických přísad jde o čistou šťávu z ovoce – nejhodnotnější jsou ty připravené doma odšťavněním z bio ovoce. Obsahují cukr (fruktózu), která je přirozenou součástí ovoce a v obvyklém množství (200 ml) nezatěžuje organismus. Například: 100% jablečný džus je skvělé sladidlo – do čaje, ovocných salátů (i např. do mrkvového salátu).

Med

Patří mezi přírodní sladidla s vysokým obsahem minerálů a včelích produktů, které jsou organismu prospěšné. Med podporuje krvetvorbu a posiluje imunitní systém. S medem zacházejte jako s lékem, nepoužívejte jej na pečení a do horkého čaje, zničí se tím jeho prospěšné vlastnosti. Určitě kupujte med v bio kvalitě, nebudou v něm obsažena antibiotika, a ideálně med nepasterizovaný – obsahuje více živin, než pokud projde pasterizací.

Marmelády (bez přidaného cukru)

Varem zahuštěný koncentrát ovoce. Používáme marmelády, které jsou vyrobeny bez přidání cukru či umělých sladidel. Například značka St. Dalfour, slazeno jablečnou šťávou.

Třtinový cukr

Cukr připravený z cukrové třtiny postupy, které jej nezbavují obsahu minerálních látek a dalších živin. Má lehkou přírodní chuť a hodí pro použití všude tam, kde je zapotřebí sypkého cukru.

Melasa

Vedlejší produkt při výrobě třtinového cukru s charakteristickou chutí. Melasa je hustá koncentrovaná šťáva bohatá na minerály (hlavně železo) a další prospěšné látky, které naopak třtinový cukr, při jehož výrobě melasa vzniká, neobsahuje. Má také vyšší procento bílkovin v porovnání s jinými sladidly.

Kokosový cukr

Kokosový cukr je sušený nektar z květů kokosových palem, Má nízký glykemický index a obsahuje také prospěšné minerální látky a vlákninu, která stejně jako u ovoce zpomaluje nárůst cukru v krvi, při porovnání s jinými sladidly.

Stévie

Pokud se rozhodnete pro stévii, je nejlepší sladit přímo rostlinkou – žádné kalorie, a máte jistotu, že neobsahuje žádné průmyslově vyráběné látky, ani aditiva.

Sirup nebo prášek ze stévie je 300x sladivější než cukr. Nezpůsobuje zvýšení hladiny cukru v krvi, podporuje činnost slinivky a pomáhá při diabetu II. typu. Na rozdíl od cukru nepodporuje růst zubního kazu.

Přesto ani stévie není dokonalá a má i svou odvrácenou tvář, ze kterou může právě její extrémně vysoká sladivost bez přítomnosti sacharidů. Jednoduše a srozumitelně popisuje tuto problematiku např. Margit Slimáková

Obilné slady – sladěnka a další

Nejpřirozenější typy sladidel s maximálním obsahem polysacharidů, které vznikají z obilí za pomoci fermentace (za použití teploty a tlaku) bez přídavku jakéhokoli cukru. Obilné slady mají konzistenci hustšího medu a sladí o něco méně než bílý rafinovaný cukr. Slady obsahují sodík, draslík, železo, vápník, hořčík, fosfor. Nepřecházejí rychle do krve (tak jako cukr) a proto šetří slinivku břišní. Jsou vhodné i pro diabetiky.

Sirupy

Sirupy, které jsou obvykle vyrobené šetrnými postupy bez jakýchkoli přidaných látek, dokáží v mnoha případech skvěle nahradit cukr, většina z nich obsahuje cenné živiny a jsou dobře stravitelná.

Javorový sirup

Přírodní šťáva z javoru cukronosného, nezatěžuje slinivku tolik jako cukr, má lahodnou sladkou chuť a značný obsah minerálních látek. Vynikající do pohárů, na palačinky, jako přeliv na dezerty, ale i do perníků a dortů. Pozor – kupujte jej v bio kvalitě bez přidaného cukru a skladujte v lednici. Není vhodný pro diabetiky, protože cukr v javorovém sirupu je stejného charakteru jako cukr řepný (sacharóza).

Agávový sirup

V poslední době velmi oblíbené sladidlo se všestranným využitím. Získává se zahušťováním šťávy vylisované z mexického kaktusu agáve. Je sladší než cukr, má méně kalorií a nízký glykemický index. Je o něco řidší než med a má neutrální chuť, snadno se rozpouští i ve studených tekutinách,  Problémem agávového sirupu je, že jde často o vysoce průmyslový produkt a ideální není ani vysoký obsah fruktózy, která se zde, na rozdíl od ovoce, nachází bez vlákniny. Takový příjem fruktózy může vyústit v řadu zdravotních problémů, kde obezita je jen třešničkou na dortu.

Datlový sirup

Patří k tradičním sladidlům na Středním východě a je vlastně jen koncentrovanou datlovou šťávou. Chuťově je velmi příjemný a i děti ho mají rády. Použijte jej na přípravu kaší, pokapejte jím palačinky, vafle nebo zmrzlinu, přidejte ho do těsta na přípravu dezertů. Je výborný v kombinaci s mléčnými výrobky (tvaroh nebo jogurt polijte sirupem a v okamžiku máte výborný dezert, zajímavé je také spojení datlového sirupu a kozího sýra).

Jak se vyrábějí obilné slady a sirupy?

Namletá mouka se smíchá s vodou a přidají se přírodní enzymy. Nastartuje se tak proces, při kterém se škrob rozkládá na menší molekuly. Vzniká tekutina, která se mechanicky filtruje a nakonec zahříváním zahušťuje do podoby sirupu. Při výrobě ječného sirupu se ječmen před mletím namáčí, nechá klíčit a poté suší (tzv. se sladuje). Při sladování vznikají enzymy, které pak umožní následný rozklad škrobu. Při výrobě obilných sirupů se nepřidává žádný cukr ani ochucovadla.

Sirupy a pečení

Když v pečeném receptu používáte sirup místo cukru, je třeba část jiné tekutiny ubrat. Jestliže recept nezahrnuje žádnou jinou tekutinu, přidejte cca 5 lžic mouky na každý hrnek sirupu, kterým nahrazujete cukr.

 

Uvedená sladidla můžete sehnat:

  • v prodejnách nebo eshopu Country Life
  • v drogeriích DM
  • v obchodech zdravé výživy
  • v bio koutcích v supermarketech

 

A jednoduché doporučení na závěr?

Nezapomeňte, že sladidla je dobré omezovat, ať už si vyberete sebezdravější variantu! Nekupujte polotovary, raději se dejte na domácí pečení a vaření

Přeji vám zdravě sladký život,

Oli

Share
Monika Divišová

Zatím žádné komentáře

Sorry, the comment form is closed at this time.

#Wellnessia

Wellnessia footer 1Wellnessia footer 2Wellnessia footer 3Wellnessia footer 4Wellnessia footer 5Wellnessia footer 6Wellnessia footer 7Wellnessia footer 8
Wellnessia YouTube +420 603 460 311 info@wellnessia.cz Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1
Wellnessia
YouTube
+420 603 460 311
info@wellnessia.cz
Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716

Cookie policy | Mapa webu

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716 | Cookie policy | Mapa webu