Top

Co jíst na podzim

Nápady na zahřátí

Nastalo období podzimu, dny se zkracují, slunečních paprsků ubývá a rána jsou chladnější. Čerstvé ovoce a listové saláty pro nás přestávají být tak zajímavé a máme spíš chuť na něco hutnějšího. Podzimním jídlem lze kromě zahřátí i podpořit imunitu, abychom zvládli bez rýmy a kašle změnu ročního období.

Zahřejte tělo zevnitř

Místo studené vody pijte horkou vodu s citronem, bylinné a zelené čaje nebo rooibos (podobný černému čaji ale úplně bez kofeinu). V restauracích se ptejte po čaji z čerstvé máty nebo zázvoru. Vaření na páře, dušení a pečení jsou ideální způsoby přípravy stravy zahřívacích jídel. Na večeři se hodí husté zeleninové polévky s využitím sezónní zeleniny – např. bramboračka, boršč, dýňová nebo mrkvová polévka se zázvorem. Zeleninu můžeme také připravit pečenou v troubě – dýně se špetkou mořské soli, cuketa s rajčaty a tofu nebo zelné placky s uzeným tempehem. Kysané zelí navíc obsahuje vyšší dávku vitaminu C a bakterie mléčného kvašení, které podporují střevní mikroflóru a tím i naší imunitu. Vhodné jsou také další kulaté druhy zeleniny – cibule, kedlubny, kapusta a červená řepa. Vybírejte “zahřívací“ koření – kurkuma, hřebíček, zázvor, skořici, badyán, chilli. Koření nejenže zlepší stravitelnost zeleninových jídel, ale má také léčivé účinky.

Luštěniny jako zdroj bílkoviny

Výborná je červená čočka (zvlášť pokud s luštěninami začínáte), je dobře stravitelná a snadno ji připravíme (nemusí se totiž předem namáčet). Můžeme ji přihodit do polévky, vyrobit z ní pomazánku nebo třeba karbanátky. Vyzkoušejte i klasickou čočku, různé druhy fazolí, cizrnu a hrách. Tyto je potřeba namočit den předem, budou pak lépe stravitelné. Ke konci vaření k nim přidejte mořské řasy, které nám dodají spoustu živin a zabrání nadýmání.

Opravdu mi citrusy pomohou proti nachlazení?

Ze všech stran sice slyšíme informace o tom, abychom zvýšili přísun vitamínů v podobě čerstvého ovoce, ale pro naše zeměpisné pásmo, to na zimu není zase tak šikovný nápad. Tropické ovoce (banány, pomeranče, citrony) totiž rostu v teplých a slunečných oblastech a tak přirozeně slouží k osvěžení a ochlazení. V zimě naše tělo zevnitř ochlazují a tím snižují naši imunitu. Jablíčka, hrušky, švestky a hrozny jsou pro nás teď sezónní ovoce. Až se dny ještě ochladí tak sledujte, jak se chutě budou měnit a možná budete mít chuť spíš na kompot (lehce podušená jablka se skořicí) nebo jahelník se švestkami. A pokud máte zvýšenou zátěž (stres, cesty, nedostatek spánku) tak vysoké dávky vitamínů si dopřejte raději ve forměpotravinového doplňku. Ať už to bude vitamín C (klidně 1500 – 2000 mg denně), bylinné koncentráty nebo chlorella.

Uzeniny, bílá mouka, bílý cukr a mléčné výrobky v těle vytváří hleny a celkově zatěžují naše trávení, čímž zároveň snižují obranyschopnost organismu. Pokud na naši imunitu působí viry a bakterie, tělo, které bojuje s nevhodnou stravou, nemá dostatek sil se ještě bránit útokům zvenčí.

Nezapomeňte na pohyb

Tak jako se příroda teď zpomaluje, stahuje do sebe a připravuje na nastávající zimu, i my bychom si z toho mohli vzít příklad a trochu zvolnit. Pokud budete mít v neděli možnost a zalézt po obědě s knížkou do postele, udělejte to. Obzvlášť během menstruace, nám to udělá milé ženy moc dobře! Místo náročných jízd na kole a běhání zařaďte procházky přírodou, zajděte si na jógu, protáhněte si tělo na cvičení Pilates. Příjemné může být i plavání, které pak spojíte se saunou nebo vířivka. Nezapomeňte si ale dát si pozor na přechody z  tepla do zimy, když jste rozehřátí.

Doufáme, že jste v našem článku nalezli zajímavou inspiraci a tipy pro podzimní dny.

Share
Olga Filipová

Zatím žádné komentáře

Sorry, the comment form is closed at this time.

#Wellnessia

Wellnessia footer 1Wellnessia footer 2Wellnessia footer 3Wellnessia footer 4Wellnessia footer 5Wellnessia footer 6Wellnessia footer 7Wellnessia footer 8
Wellnessia YouTube +420 603 460 311 info@wellnessia.cz Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1
Wellnessia
YouTube
+420 603 460 311
info@wellnessia.cz
Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716

Cookie policy | Mapa webu

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716 | Cookie policy | Mapa webu