Top

Maso – ano nebo ne?

Maso je jedno z nejkontroverznějších témat zdravé výživy – Ano nebo ne? A proč? Pokud ano, jaké? Pro koho je vhodné?

Odpovědi nejsou jednoduché, každý z nás je naprosto individuální bytost a stejně tak naše potřeba masa nebo schopnost ho strávit. Proto pro vás máme opravdu vyčerpávající článek – rozhovor s naší lektorkou Katkou :o) Stojí ale za to, přečíst ho celý, je nabytý informacemi od začátku až do konce. A vzhledem k tomu, že léto je v plném proudu, mrkněte i na náš článek o zdravém grilování.

První, pro mě nejdůležitější otázka – PROČ má být maso součástí našeho jídelníčku?

Maso je skvělý zdroj kvalitních bílkovin, potřebných pro stavbu těla, fyzickou sílu a pro další pochody v našem těle. Obsahuje spoustu živin, včetně minerálů, vitaminů sk. B a kyseliny listové.

Když se ale ptáš PROČ, musím se hned zeptat, JAKÉ maso myslíš – já mluvím o tom opravdu kvalitním! Ideálně si dopřejte maso od zvířat, která měla možnost pastvy a pohybu a dostávala přirozené krmení. Takže, velkochovy a jejich levné produkty musíme vynechat. Kvalitní maso je dražší, a je jasné proč. Ale opravdu ho potřebujeme jíst v takovém množství, v jakém jsme běžně zvyklí?

A další věc je, JAK ČASTO maso jíme. Často slýcháme, že maso potřebujeme jíst každý den. A hlavně děti! Nepotřebujeme, obzvláště ne maso běžně dostupné v řetězcích a školních jídelnách. Kdy a kde jsme nabrali ten zvyk, že když není na talíři maso, není to vlastně úplné jídlo? Dojděte se zeptat vašich babiček, jak často měly maso. Že by v neděli a zbytky v pondělí? A pak o svátcích a posvíceních. Také většina lidí dodržovala půst v adventu a před Velikonocemi. Máme my dnes takové období odpočinku a odlehčení dvakrát do roka? V drtivé většině případů ne.

Posuneme se o kousek dál – jaký druh masa si konkrétně vybrat a jak maso upravovat?

Za prvé, neexistuje jedna ideální varianta pro všechny. S našimi klienty odpověď na tuhle otázku hledáme i několik týdnů – kolik masa, jaké a jak upravené jim dělá dobře, co ještě jejich trávení unese a kde už je fajn dát žaludku a střevům volno.

Jedna věc ale platí pro všechny bez výjimky – uzeniny. Ty neprospívají nikomu, obsahují pro tělo škodlivé rychlosoli (nitrátovou sůl E250 – karcinogenní látka). Ostatní druhy masa střídejte, a ať už dáte přednost hovězímu, vepřovému nebo rybě, vždy hledejte co nejkvalitnější zdroje. Pokud nemáte zdravotní problémy, ani trávicí potíže, dá se říct, že obecně vhodné je různé druhy masa obměňovat a zařadit ho do jídelníčku jednou až dvakrát týdně.

Druh masa máme vyřešený :o), teď způsob úpravy. Základní pravidlo je: co nejjednodušší. Náš trávicí systém má co dělat s masem samotným, pokud přidáme trojobal a smažení, zaměstnáme naše tělo na hodně dlouho a zbytečně ho vyčerpáme. Raději dejte přednost pečení a restování, případně dušení. Za nejstravitelnější formu úpravy považuji tzv. pomalé vaření, kdy při nízkých teplotách v podstatě dusíte maso i několik hodin – dosáhnete tak úžasné chutě a vůně a není nutné používat velké množství soli a tuků, Co já osobně miluji, jsou vývary. Vývary z kostí, ryb i masa se od pradávna používaly i jako léčivé a posilující jídlo, těm bychom určitě měli v našem jídelníčku nechat čestné místo.

Máš nějaký tip, čeho se určitě v rámci masa vyvarovat?

Nejhorší je řízek s hranolkami a tatarkou, a 5 minut po něm káva a dezert. Právě jste svému tělu poslali kombinaci, za kterou by vás, kdyby mohlo, kleplo paličkou po hlavě jako ten řízek.  A ovoce – pokud si dáte kuřecí plátek s broskví, buďte si jistí, že kvasný proces, který za nějakou dobu nastane, vám radost neudělá. Pokud jíte maso, dejte si k němu velkou porci zeleniny nebo kvašené zelí a co nejjednodušší přílohu – brambory, rýži. Pak mu dopřejte čas to strávit, posunout ze žaludku níž, než se pustíte do dalšího jídla.

Je tedy maso vlastně vůbec součástí zdravé výživy?

Zjednodušeně ano, maso v nejvyšší biokvalitě a v rozumném množství může být součástí zdravého jídelníčku pro většinu z nás. Je to pro každého jinak – jsou typy lidí, kteří maso ke svému zdraví nepotřebují, jiní by bez něj strádali.

Co maso a prevence různých onemocnění? Hlavně v souvislosti s rakovinou se často zmiňuje konzumace červeného masa.

Nesouhlasím s tím, že pokud vyřadím ze svého jídelníčku červené maso v jakékoliv podobě, zajistím si zdraví a jistotu, že se vyhnu rakovině. Minulý rok WHO vydala zprávu, v níž zařadila zpracované maso (hamburgery apod.) na seznam rakovinotvorných látek nejvyššího stupně. Červené maso mu dýchá na krk o stupínek níž. Souhlasím s tím, že pokud je již člověk nemocný, červené a zpracované maso by měl z jídelníčku zcela vyloučit. Pokud jsme zdraví, jednou za čas nám červené maso v jídelníčku neuškodí. Tím méně ve vývaru, který považuji dokonce za velmi posilující. A když dodržíme pravidlo ke každému masu hromada listového salátu a zeleniny, nemáme se, myslím, čeho bát.

 

(Katku zpovídala Andy, nejčerstvější maminka Wellnessia týmu)

Share
Andrea Pudlovská

Zatím žádné komentáře

Sorry, the comment form is closed at this time.

#Wellnessia

Wellnessia footer 1Wellnessia footer 2Wellnessia footer 3Wellnessia footer 4Wellnessia footer 5Wellnessia footer 6Wellnessia footer 7Wellnessia footer 8
Wellnessia YouTube +420 603 460 311 info@wellnessia.cz Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1
Wellnessia
YouTube
+420 603 460 311
info@wellnessia.cz
Na Poříčí 38, 110 00 Praha 1

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716

Cookie policy | Mapa webu

Copyright 2016© Wellnessia s.r.o., IČ: 48111716 | Cookie policy | Mapa webu